Las convocatorias estarán abiertas a los alumnos UDEP que cumplan los siguientes requisitos.
La convocatoria se realizará una vez al año, y los directores de cada programa académico realizará la preselección final.
Los Programas académicos realizarán la selección interna entre los alumnos interesados, que presenten los siguientes documentos:
El acuerdo entre la Universidad de Piura y la Universidad Camilo José Cela (UCJC) de España ofrece a los estudiantes de la Facultad de Derecho, tanto de campus Lima como de Piura, la oportunidad de obtener un doble grado de graduado por ambas universidades.
Los alumnos deberán culminar su último año de UDEP en la Universidad Camilo José Cela de manera virtual o presencial en Madrid, España para obtener el título de graduado en Derecho por la UCJC.
Título del Programa en UDEP | Título del Programa en UCJC |
Bachiller y título profesional en Derecho (Facultad de Derecho) | Grado en Derecho (Facultad de Comunicación y Humanidades) |
Los estudiantes se podrán especializar en los sectores más solicitados y de máxima empleabilidad en el ámbito jurídico:
Los estudiantes de la UDEP deberán cursar en la UCJC, en modalidad virtual o presencial, las asignaturas que a continuación se detallan de la malla curricular:
PRIMER AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Fundamentos básicos de ciencia política | Básica | 6 | 12 |
2º | Fundamentos básicos de criminología | Básica | 6 | |
SEGUNDO AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de derecho constitucional | Obligatoria | 6 |
24 |
1º | Elementos de derecho de la UE | Obligatoria | 6 | |
2º | Elementos de derecho penal II | Obligatoria | 6 | |
2º | Elementos de derecho administrativo II | Obligatoria | 6 | |
TERCER AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de derecho procesal I | Obligatoria | 6 | 12 |
2º | Elementos de derecho procesal II | Obligatoria | 6 | |
CUARTO AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de intensificación en el estudio (materias optativas) | Optativa | 30 |
54 |
2º | Prácticas Externas | Prácticas Externas | 15 | |
2º | Trabajo Fin de Grado | Trabajo Fin de Grado | 9 |
La Universidad Camilo José Cela nació en el año 2000 como parte de la Institución Educativa SEK. Como empresa B Corp, lidera un movimiento global promoviendo valores éticos y de innovación contribuyendo a la construcción de un futuro más sostenible, compartido y duradero. Además, se rige bajo 4 ejes estratégicos: emprendimiento e innovación, tecnología y digitalización, impacto social y bienestar.
Título del Programa en UDEP | Título del Programa en UCJC |
Bachiller y título profesional en Derecho (Facultad de Derecho) | Grado en Derecho (Facultad de Comunicación y Humanidades) |
Los estudiantes se podrán especializar en los sectores más solicitados y de máxima empleabilidad en el ámbito jurídico:
Los estudiantes de la UDEP deberán cursar en la UCJC, en modalidad virtual o presencial, las asignaturas que a continuación se detallan de la malla curricular:
PRIMER AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Fundamentos básicos de ciencia política | Básica | 6 | 12 |
2º | Fundamentos básicos de criminología | Básica | 6 | |
SEGUNDO AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de derecho constitucional | Obligatoria | 6 |
24 |
1º | Elementos de derecho de la UE | Obligatoria | 6 | |
2º | Elementos de derecho penal II | Obligatoria | 6 | |
2º | Elementos de derecho administrativo II | Obligatoria | 6 | |
TERCER AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de derecho procesal I | Obligatoria | 6 | 12 |
2º | Elementos de derecho procesal II | Obligatoria | 6 | |
CUARTO AÑO | ||||
Semestre | Nombre del curso | Tipo | Créditos | Total |
1º | Elementos de intensificación en el estudio (materias optativas) | Optativa | 30 |
54 |
2º | Prácticas Externas | Prácticas Externas | 15 | |
2º | Trabajo Fin de Grado | Trabajo Fin de Grado | 9 |
La Universidad Camilo José Cela nació en el año 2000 como parte de la Institución Educativa SEK. Como empresa B Corp, lidera un movimiento global promoviendo valores éticos y de innovación contribuyendo a la construcción de un futuro más sostenible, compartido y duradero. Además, se rige bajo 4 ejes estratégicos: emprendimiento e innovación, tecnología y digitalización, impacto social y bienestar.
Coordinadora académica
Ana María Saavedra
Coordinadora institucional
Ana Cecilia Crisanto
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to